Portal Diety Zuzla
Miłego surfowania!

header
Menu witryny
Strona główna
Napisz do nas
Szukaj
FORUM DIETY ZUZLA
Opis Metody
Galeria Zdjęć
Chatroom
Najczęściej zadawane pytania
Dlaczego tyjemy?
Węglowodany
Białka
Tłuszcze
Wypadkowy IG
Owoce
Warzywa
Mleko i przetwory
Cukier
Słodycze
Napoje
Dodatki
Błonnik
Przepisy Diety Zuzla
Węglowodanowe
Tłuszczowe
II faza
Przetwory
 
Strona główna arrow Tłuszcze

Tłuszcze są niezbędnym składnikiem naszej diety, ponieważ odgrywają istotną rolę w tworzeniu membran i komórek, a także tkanek. Ważne zwłaszcza dla systemu nerwowego oraz gospodarki hormonalnej organizmu.
Wspomagają przyswajanie witamin A, D, E, K.

Dzielimy je na:

  • zwierzęce (mięso, jaja, ryby i roślinne mleko i przetwory mleczne)
  • roślinne (wszelkie oleje, oliwy oraz margaryny roślinne)

Tłuszcze można także podzielić ze względu na kwasy tłuszczowe, wchodzące w ich skład na:

  • kwasy tłuszczowe nasycone: w mięsie, wędlinach, jajach, oraz pełnych produktach z mleka.
  • kwasy tłuszczowe jednonienasycone: w oliwie z oliwek, tłuszczu gęsi i kaczki.
  • kwasy tłuszczowe wielonienasycone: w oliwie z nasion, owocach oleistych, rybach i skorupiakach.

Tłuszcze nasycone podnoszą poziom cholesterolu LDL i są niezdrowe dla serca.
Zapotrzebowanie na tłuszcze wynosi 30% całodziennej diety. Powinny to być głównie tłuszcze jedno i wielonienasycone.

OLIWY I OLEJE

Polecam oliwę z oliwek (z pierwszego tłoczenia do sałatek, z drugiego tłoczenia do smażenia), a także oleje: sojowy, słonecznikowy, rzepakowy.

Powinno się unikać masła, margaryn oraz smalcu.

SERY

Sery spożywamy do posiłków tłuszczowych.
Zwykle zawierają ok 0,1 g - 2g węglowodanów na 100g sera.
Wybieramy gatunki zwykłe - nieodtłuszczone, chyba że wiemy że w wersji light nie ma więcej weglowodanów.

Można jeść :

  • sery żółte twarde typu Cheddar, Parmezan.
  • sery półmiękkie typu Edam,
  • sery miękkie z przerostem białej pleśni typu Brie, Camembert,
  • sery z przerostem pleśniowym typu Gorgonzola
  • serki topione (bez węglowodanów) np. Kiri,
  • sery świeże (bez lub z minimalną ilością węglowodanów) typu feta, ricotta, mozarella,
  • sery miękkie z naturalną pleśniową skórką - zwykle kozie typu Saint Marcellin.

MIĘSA i RYBY

Do posiłków tłuszczowych dozwolone są wszystkie rodzaje ryb, mięsa oraz podrobów (poza wątróbką).

JAJA

Całe jaja łączymy w posiłku tłuszczowym, samo białko można dodać do posiłku węglowodanowego.

Orzechy i pestki

Orzechy i pestki (np. słonecznik, dynia) a także siemię lniane, sezam itp. są połączeniem węglowodanów i tłuszczów. Mimo iż ich indeks glikemiczny nie przekracza 25, w I fazie powinno się je jeść z umiarem, ponieważ mogą hamować chudnięcie.
Najlepiej jeść je jako dodatek do sałatki (posiłek tłuszczowy), lub osobno z zachowaniem odpowiednich odstępów czasowych przed i po.

spacer
TABELE IG/BTW
Nabiał
Mięsa
Drób
Ryby
Wędliny
Warzywa
Owoce
IG Montignac'a
Nowe na forum


Licznik odwiedzin
1136454 odwiedzających



Copyright © Zuzel 2005 - Wszelkie prawa zastrzeżone.
spacer