Portal Diety Zuzla
Miłego surfowania!

header
Menu witryny
Strona g?ówna
Napisz do nas
Szukaj
FORUM DIETY ZUZLA
Opis Metody
Galeria Zdj??
Chatroom
Najcz??ciej zadawane pytania
Dlaczego tyjemy?
W?glowodany
Bia?ka
T?uszcze
Wypadkowy IG
Owoce
Warzywa
Mleko i przetwory
Cukier
S?odycze
Napoje
Dodatki
B?onnik
Przepisy Diety Zuzla
W?glowodanowe
T?uszczowe
II faza
Przetwory
 
Strona g?ówna arrow T?uszcze

T?uszcze s? niezb?dnym sk?adnikiem naszej diety, poniewa? odgrywaj? istotn? rol? w tworzeniu membran i komórek, a tak?e tkanek. Wa?ne zw?aszcza dla systemu nerwowego oraz gospodarki hormonalnej organizmu.
Wspomagaj? przyswajanie witamin A, D, E, K.

Dzielimy je na:

  • zwierz?ce (mi?so, jaja, ryby i ro?linne mleko i przetwory mleczne)
  • ro?linne (wszelkie oleje, oliwy oraz margaryny ro?linne)

T?uszcze mo?na tak?e podzieli? ze wzgl?du na kwasy t?uszczowe, wchodz?ce w ich sk?ad na:

  • kwasy t?uszczowe nasycone: w mi?sie, w?dlinach, jajach, oraz pe?nych produktach z mleka.
  • kwasy t?uszczowe jednonienasycone: w oliwie z oliwek, t?uszczu g?si i kaczki.
  • kwasy t?uszczowe wielonienasycone: w oliwie z nasion, owocach oleistych, rybach i skorupiakach.

T?uszcze nasycone podnosz? poziom cholesterolu LDL i s? niezdrowe dla serca.
Zapotrzebowanie na t?uszcze wynosi 30% ca?odziennej diety. Powinny to by? g?ównie t?uszcze jedno i wielonienasycone.

OLIWY I OLEJE

Polecam oliw? z oliwek (z pierwszego t?oczenia do sa?atek, z drugiego t?oczenia do sma?enia), a tak?e oleje: sojowy, s?onecznikowy, rzepakowy.

Powinno si? unika? mas?a, margaryn oraz smalcu.

SERY

Sery spo?ywamy do posi?ków t?uszczowych.
Zwykle zawieraj? ok 0,1 g - 2g w?glowodanów na 100g sera.
Wybieramy gatunki zwyk?e - nieodt?uszczone, chyba ?e wiemy ?e w wersji light nie ma wi?cej weglowodanów.

Mo?na je?? :

  • sery ?ó?te twarde typu Cheddar, Parmezan.
  • sery pó?mi?kkie typu Edam,
  • sery mi?kkie z przerostem bia?ej ple?ni typu Brie, Camembert,
  • sery z przerostem ple?niowym typu Gorgonzola
  • serki topione (bez w?glowodanów) np. Kiri,
  • sery ?wie?e (bez lub z minimaln? ilo?ci? w?glowodanów) typu feta, ricotta, mozarella,
  • sery mi?kkie z naturaln? ple?niow? skórk? - zwykle kozie typu Saint Marcellin.

MI?SA i RYBY

Do posi?ków t?uszczowych dozwolone s? wszystkie rodzaje ryb, mi?sa oraz podrobów (poza w?tróbk?).

JAJA

Ca?e jaja ??czymy w posi?ku t?uszczowym, samo bia?ko mo?na doda? do posi?ku w?glowodanowego.

Orzechy i pestki

Orzechy i pestki (np. s?onecznik, dynia) a tak?e siemi? lniane, sezam itp. s? po??czeniem w?glowodanów i t?uszczów. Mimo i? ich indeks glikemiczny nie przekracza 25, w I fazie powinno si? je je?? z umiarem, poniewa? mog? hamowa? chudni?cie.
Najlepiej je?? je jako dodatek do sa?atki (posi?ek t?uszczowy), lub osobno z zachowaniem odpowiednich odst?pów czasowych przed i po.

spacer
TABELE IG/BTW
Nabia?
Mi?sa
Drób
Ryby
W?dliny
Warzywa
Owoce
IG Montignac'a
Nowe na forum


Licznik odwiedzin
1182690 odwiedzających



Copyright © Zuzel 2005 - Wszelkie prawa zastrzeżone.
spacer